Störningar i fiberleveransen
Det händer ibland att fiberkabeln grävs av under arbetenas gång. Detta har skett vid grävningsarbeten utförda av såväl NVAA:s entreprenör som Vattenfalls. De handlingar som NVAA har fått gällande fiberkabelns placering, har visat sig inte alltid stämma överens med hur fiberkablarna är förlagda i verkligheten, vilket har varit orsak till flera avgrävningar.
Vid avgrävningar orsakade av VA-arbeten
Global Connect, som är ägare av fibernätet, har anlitat en lokal fiberentreprenör som servicepartner för området. I normalfallet har denne fem dagar på sig att inställa sig för att påbörja reparation. Vid avgrävningar av fiberkabel orsakade av arbeten i VA-projektet, åker de dock ut för att reparera felen snarast möjligt.
Så fort en avgrävning skett, så meddelar NVAA:s projektorganistation detta till Global Connects servicepartner och till Global Connects felanmälan för företag.
Vart ska jag vända mig med frågor om fiberavbrott?
För att anmäla att din fiberleverans inte fungerar, ska du som fastighetsägare vända dig till din fiberleverantör – till exempel Telia, Tele2, Ownit med flera. Om du inte har en annan fiberleverantör än Global Connect, så kan du vända dig till Global Connects kundservice på telefonnummer 0200 – 43 00 00.
Tyvärr kan inte NVAA:s projektorganisation eller Karlssons Schakt & Transport svara på frågor om reparation av fiberkabel och när den beräknas vara klar – utan det är fiberleverantörerna och Global Connect som råder över dessa uppgifter och arbeten.