Försenad inbetalning

Här beskrivs vad som händer om din betalning inte inkommer i tid. Du kan även läsa om anstånd och delbetalning.

Betalningspåminnelse

Om din betalning inte inkommer i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har mottagit någon betalning. På Dina sidor ser du betalstatus på dina fakturor.

Anstånd

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du ansöka om anstånd. Anstånd beviljas maximalt med 30 dagar. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat. Anstånd beviljas inte om du har en pågående avbetalningsplan eller har haft två anstånd de senaste sex månaderna.

Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet från och med originalfakturans förfallodatum.

Delbetalning

Om du behöver dela upp din betalning kan vi upprätta en avbetalningsplan. Kostnaden för en avbetalningsplan fördelas på alla delinbetalningar. Det är viktigt att du kontaktar oss före fakturans förfallodatum. Dröjsmålsränta beräknas och fördelas på alla delinbetalningar. Delbetalning beviljas inte om du redan har en pågående avbetalningsplan eller har haft två delbetalningsärenden de senaste sex månaderna. 

Viktigt att tänka på: Nya fakturor från Norrtälje Vatten och Avfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas med detsamma. Det gäller också om en ny faktura inte skulle betalas i tid.

Om betalningen inte har inkommit till oss efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen skickar vi fakturan vidare till inkassobolaget Amili (tidigare Visma Inkasso). Du kommer då att få information från Amili om din skuld och hur du betalar den.

Senast ändrad: 15 april 2025