Kommunalt VA i Åkerö

Entreprenören Karlssons Schakt & Transport AB arbetar med att förlägga VA-ledningar längs med vissa vägar i området.

Juluppehåll och arbeten efter jul

Från och med fredag 20 december till och med måndag 6 januari, 2025 pausas arbetena i Åkerö. NVAA:s projektorganisation önskar alla fastighetsägare i området en God Jul och ett Gott Nytt År!

Entreprenören återupptar arbetena tisdagen den 7 januari. Under veckorna 2, 3 och 4 fortsätter man med arbeten längs med Norbergsvägen och Åkerö byväg östra. Under arbetet på Åkerö byväg, kommer sträckan mellan Åkeröstigen och Norbergsvägen, en tid att vara avstängd för trafik. Trafiken kommer då att omdirigeras via Åkerö västergården, för att nå de nedre fastigheterna på Åkerö byväg.

Under veckorna 2, 3 och 4 kommer arbetena längs med Nybygårdsvägen, inklusive stickvägar fram till Djursnäsvägen, också att fortsätta.

Arbetet med förläggning av VA-ledningar längs med Hundsjövägen är klart, men vissa återställningsarbeten återstår. Även dessa kommer att utföras efter juluppehållet.

Arbetena i den första etappen kommer att färdigställas och besiktigas i februari 2025.

Arbetstider för projektledning och entreprenör

För de fastighetsägare som behöver kontakta NVAA:s projektledning per telefon, så är detta möjligt under kontorstid måndag till och med fredag. Samtal under kvällar och helger undanbedes, men det går bra att skicka in frågor via mejl till Kundservice, som under kontorstid kan svara på frågor eller hänvisa vidare till rätt person i organisationen.

Karlssons Schakt & Transport kommer så långt det är möjligt att arbeta fyra dagar per vecka – måndag till och med torsdag. Deras etablering, där de bland annat ställt upp kontors- och manskapsbodar, ligger längs med Åkerövägen. De kommer alltid att ha en ansvarig arbetsledare på plats i området.

Avgrävning av fiberkabel

Vid några tillfällen har det tyvärr hänt att fiberkabeln grävts av under arbetet med förläggning av VA-ledningar i området. De handlingar som NVAA har fått gällande fiberkabelns placering, har visat sig inte alltid stämma överens med hur fiberkablarna är förlagda i verkligheten, vilket varit orsak till flera avgrävningar.

Global Connect, som är ägare av fibernätet, har anlitat en lokal fiberentreprenör som servicepartner för området. I normalfallet har denne fem dagar på sig att inställa sig för att påbörja reparation. Vid avgrävningar av fiberkabel orsakade av arbeten i VA-projektet, åker de dock ut för att reparera felen snarast möjligt.

Så fort en avgrävning skett, så meddelar NVAA:s projektorganistation detta till Global Connects servicepartner och till Global Connects felanmälan för företag.

Vart ska jag vända mig med frågor om fiberavbrott?

För att anmäla att din fiberleverans inte fungerar, ska du som fastighetsägare vända dig till din fiberleverantör – till exempel Telia, Tele2, Ownit med flera. Om du inte har en annan fiberleverantör än Global Connect, så kan du vända dig till Global Connects kundservice på telefonnummer 0200 – 43 00 00.

Tyvärr kan inte NVAA:s projektorganisation eller Karlssons Schakt & Transport svara på frågor om reparation av fiberkabel och när den beräknas vara klar –  utan det är fiberleverantörerna och Global Connect som råder över dessa uppgifter och arbeten.

Lämna kontaktuppgifter i Självservice

För att du som fastighetsägare i verksamhetsområde Åkerö ska kunna få information via mail eller sms, är det bra om du registrerar dina kontaktuppgifter. NVAA kan också, under projektets gång, snabbt behöva komma i kontakt med fastighetsägare av olika anledningar. För att lämna eller uppdatera dina kontaktuppgifter, under ”Dina sidor” på NVAA:s webbplats, går du in på vår Självservice

 

Frågor till NVAA

NVAA:s projektorganisation och andra medarbetare svarar gärna på frågor från fastighetsägare. Vid frågor, ta kontakt med Kundservice via mejl till info@nvaa.se eller telefon 0176 – 28 33 00.

Senast ändrad: 20 december 2024