Kommunalt VA i Västernäs, Östernäs och Uppnäs
Förberedelserna för att kunna påbörja utbyggnaden av VA-ledningsnätet i verksamhetsområdet pågår och upphandling av entreprenör planeras ske under hösten 2025.

Vad händer i projektet nu?
Lantmäteriet
Under vintern, fram till början av mars, har stor del av arbetet i projektet varit att göra platsbesök i området och föra dialoger med berörda fastighetsägare. Man har även arbetat med att göra justeringar utifrån de synpunkter på ledningsrätten, som inkom vid Lantmäteriets senaste sammanträde. Det arbetet är nu klart och en reviderad version av ledningsrätten och arbetsområdet är inskickad till Lantmäteriet för granskning och vidare behandling.
Lantmäteriet har skickat kallelse till berörda fastighetsägare, till ett nytt sammanträde, där det nya underlaget för ledningsrätten och arbetsområdet, kommer att gås igenom. Går det som planerat kan Lantmäteriet fatta beslut om ledningsrätten under kvartal två och ledningsrätten kan vinna laga kraft under kvartal tre. Hör av er till Lantmäteriet om ni har frågor om ledningsrätten.
Projektering
Arbetet med projektering och framtagande av ritningar och andra handlingar pågår för fullt. Det pågår även en del fältarbete med bland annat inmätningar. Det kan därför hända att ni ser personal ute i området, som arbetar med det. Arbetena planeras pågå fram till hösten, då ett förfrågningsunderlag till entreprenadupphandlingen ska vara framtaget. Utbyggnadsområdet är stort och innehåller många utmaningar, som det måste tas hänsyn till. Det är därför viktigt att jobba igenom samtliga underlag noggrant, så att förutsättningarna och resultaten blir så bra som möjligt.
Upphandling av entreprenör
För att göra en entreprenadupphandling, så måste ledningsrätten ha vunnit laga kraft, för att NVAA ska ha rätt att schakta och förlägga ledningarna på berörda sträckor. Även projekteringen och förfrågningsunderlaget måste vara komplett, så att entreprenörerna har bästa möjliga underlag för att räkna på entreprenaden. NVAA planerar att entreprenadupphandlingen kommer att ske under hösten 2025.
Efter upphandlingen
När entreprenören är upphandlad, kommer det mer detaljerad information till de fastighetsägare som berörs av projektet. Då kan även en bättre tidplan presenteras.
Innan grävarbetena startar, så kommer det att göras förbesiktningar av byggnader, vägar och markytor som berörs av entreprenaden. Även efter att lednings- och återställningsarbetena är utförda, kommer det att ske besiktningar av samma objekt – för att kontrollera att inga skador har uppstått och att vägar och markytor har återställts korrekt. Besiktningarna utförs av en extern part
Kontakter
Projektledare är Carl Stolpe och byggledare Claes Gewalli. Fastighetsägare som önskar komma i kontakt med dem eller andra personer i NVAA:s organisation, får gärna höra av sig till Kundservice
Lämna kontaktuppgifter i Självservice
För att du som fastighetsägare i verksamhetsområde Västernäs, Östernäs och Uppnäs, ska kunna få information via mail eller sms, är det bra om du registrerar dina kontaktuppgifter. NVAA kan också, under projektets gång, snabbt behöva komma i kontakt med fastighetsägare av olika anledningar. För att lämna eller uppdatera dina kontaktuppgifter, under ”Dina sidor” på NVAA:s webbplats, går du in på vår Självservice