Vattenläckor och vardagshjältar
Dygnet runt, året om, har Norrtälje Vatten och Avfall en beredskap som står redo att åtgärda akuta vattenläckor om de uppstår. Arbetet med att hitta, hantera och förebygga läckor pågår konstant. Ibland märks det inte, ibland tvingas man stänga av stora vägar och dirigera om trafiken. Hur går detta viktiga arbete till? Häng med!
– Hej! Ronny svarar i telefonen. Rösten i andra änden låter jäktad, det är tydligt att något allvarligt har hänt.
– Det är jätteviktigt. Det är en till läcka hundra meter bort. Vi måste göra en avstängning klockan 11, säger personen i telefonen.
Stressen blir omedelbart påtaglig. Från att ha suttit i ett samtal på kontoret tvingas både Ronny och kollegan Anna-Karin släppa allt för att bistå rörnätsteknikerna i arbetet.
Under ett planerat förebyggande arbete i ett område i Grisslehamn har teknikerna upptäckt en vattenläcka som måste åtgärdas akut. Det innebär att den noggranna planeringen läggs åt sidan och arbetet prioriteras om. Läckan behöver lagas först – sedan kan arbetet återgå till det normala. Ronny och Anna-Karin agerar snabbt. De hittar området i sina kartor, påbörjar en ledningskoll, förbereder SMS-utskick till berörda abonnenter och registrerar en driftstörning. Nöden har ingen lag och arbetet kan inte vänta. Samtidigt förbereds arbetet ute i fält. Det ska grävas, lagas och återställas.
Upptäcka vattenläckor
Vattenläckor är läckor som uppkommer i dricksvattenledningar. Det innebär kort och gott att ledningarna har spruckit och att vatten försvinner ut i marken. Hur läckor upptäcks kan variera. Allmänheten kan rapportera om pölar som syns i gräsmattor, mystiska missfärgningar av vattnet eller helt enkelt mindre sjöar som bildas. Läckor kan också upptäckas under pågående underhållsarbeten eller genom aktiv läcksökning. Norrtälje Vatten och Avfall har en speciell läcksökare, som bland annat lyssnar på serviser för att notera avvikelser. I detta arbete använder läcksökaren olika instrument, såsom markmickar och korrelatorer – men också sin hörsel. Förutom dessa informationskällor kan läckor upptäckas från själva produktionen av dricksvatten. Om det går ut mer vatten än vanligt från vattenverken kan det betyda att vattnet försvinner någonstans – med andra ord, att det finns en läcka.
– Hela 10–15 procent av det som produceras går ut i vattenläckor, vilket är höga siffror, förklarar Ronny, som i stort sett varje vecka får ta emot samtal om befarade läckor.
Läckor kan i sin tur uppkomma på en mängd olika sätt.
– Det är vanligt att rör spricker sönder under vintern, när det är tjäle. Ofta beror sprickor på att det är gamla ledningar, förklarar Anna-Karin. Även hon är ständigt beredd att svara i telefon och hjälpa rörnätsteknikerna som arbetar ute i fält.
Läckor kan också bero på felaktiga installationer, dålig luftning, att rör är sönderrostade, rörelser i marken … och så vidare! Oavsett vad som har orsakat en läcka behöver den åtgärdas snarast möjligt. En stor läcka brukar upptäckas omgående, men ibland kan det vara lurigt att se var källan till läckan är.
– Om det är en läcka under asfalt kan vattnet tryckas bort till en annan plats, långt ifrån själva läckan. Det är alltså inte alltid där vattnet tränger upp ur marken som röret är sönder, förklarar Ronny.
Åtgärda vattenläckor – steg för steg
Det första som händer efter att en läcka har upptäckts är etablering, då rörnätstekniker ska infinna sig med maskiner på platsen. Inställelsen ska ske inom två timmar efter att larmet om läckan har inkommit.
– Våra tekniker åker direkt när någon ringer. De utgår från vårt lager i Görla eller hemifrån när det är beredskap, förklarar Ronny.
Väl framme ska det göras en trafikanordningsplan – en TA-plan – och tungavstängning. Det innebär att det sätts stålbalkar, grävskyltar, staket eller andra nödvändiga markörer. Det finns färdiga rutiner för vägavstängningar och regeln är enkel: avstängningen får inte innebära någon fara.
Efter vägavstängningen kommer ventilavstängningen, då vattnet i det berörda området stängs av för att vattenläckan ska kunna åtgärdas.
– I regel ska vi meddela kunder innan avstängningen. Det innebär att vi går ut med SMS eller e-postmeddelanden till alla som är berörda. Men akut är akut, och det finns inte alltid möjlighet till det, säger Ronny.
Vattnet brukar inte stängas av helt utan lämnas svagt rinnande, i annat fall krävs det att man gör vattenprover. Om avstängningen är längre än sex timmar är sådana vattenprover obligatoriska.
När etableringen och avstängningen har gjorts kommer schaktningen. I många fall utgörs det översta lagret av asfalt, vilken behöver separeras och hanteras. Minsta grävdjup är 1,7 meter, det vill säga frostfritt djup, men beroende på platsens förutsättningar kan man behöva gräva upp till fem meter. Grävningen behöver genomföras på ett speciellt sätt för att undvika rasrisk.
Därefter sker lagningen. Hur lång tid det tar att laga beror på lokala förutsättningar och vilken typ av lagning det handlar om. Vanligast är att rör har gått av, men det kan också vara sprickor på längden. Om ett rör har gått av brukar det åtgärdas med en speciell reparationsmuff. Om det däremot är en spricka på längden behöver en del av röret – en sektion – bytas ut.
När läckan är åtgärdad är arbetet långt ifrån klart – då ska gropen återfyllas och platsen ska återställas i den mån det går. Växter kan behöva planteras om och murar kan behöva byggas upp på nytt.
Ständig beredskap
Norrtälje Vatten och Avfall har tolv rörnätstekniker med rullande beredskap. Samtliga har en speciell expertis inom området.
– Rörnätsteknikerna är utbildade proffs. Det är absolut inte ett arbete som alla klarar av – det krävs många års erfarenhet, förklarar Ronny. Anna-Karin instämmer.
– Teknikerna är otroligt lösningsorienterade. Jag blir imponerad varje dag över deras arbete, säger hon.
Det finns alltid en huvudberedskap och en bakberedskap, dygnet runt. När det kommer ett larm ska teknikerna i beredskap omedelbart infinna sig för att åtgärda problemet snarast möjligt. Arbetet kan ibland pågå i det tysta – men det är inte desto mindre viktigt.
Viktig information via SMS och telefon
Vid vattenläckor och vattenavstängningar skickas SMS till berörda abonnenter. På länken nedan kan du anmäla dig till SMS-tjänsten.